|
|
24 december 2020 |
|
|
Citaat van de dag
'Ik hield hem argumenten voor en als hij het gevoel heeft dat je die waarmaakt, dan kan Ton daar wel in meegaan. Maar als hij ’t gevoel heeft dat je bluft, vreet ’ie je op.'
Jumbo franchiser Anrico Maat vertelt over zijn onderhandelingen met financieel topman Ton van Veen, in het NRC.
|
|
Jumbo zet Foodcoach in 2021 in voor gezinnen
VEGHEL - Jumbo Foodcoach, de voedingsapp die vooralsnog voor sporters beschikbaar is, is volgend jaar ook door gezinnen te gebruiken die gezonder willen eten. Dat zegt Jumbo Foodcoach-manager Robert-Jan Koens tegen zusterblad Foodmagazine. Gezinnen, de ‘happy many’ zoals Koens ze noemt, krijgen voedingsadvies om zich beter bij te voelen, waar sporters met hun voeding beter moeten kunnen presteren.
Nieuw vanaf de zomer van 2021 is ook dat Smulweb, het receptenplatform dat in handen is van Jumbo, een plaats krijgt in Jumbo Foodcoach. Zo krijgen de gebruikers toegang tot veel recepten die zij willen gebruiken, aldus Koens. ‘Voor topsporters is het superlastig om goede recepten te maken, die op de milligram kloppen. Op dit moment staan er 600 maaltijden in Jumbo Foodcoach, die niet altijd als match naar boven komen. Maar voor de happy many hóeft het niet altijd perfect te kloppen. Op Smulweb staan bijvoorbeeld lekkere chocolate chip cookies. Die kun je prima eten, zeker als je regelmatig sport en niet altijd megaprestaties hoeft te leveren.’
Jumbo Foodcoach werd eerst getest in de topsportomgeving, onder meer door selectiespelers van voetbalclub PSV. Hoewel volgens Koens de wens al sinds 2014 bestaat om elke Nederlander te helpen gezonde voedingskeuzes te maken, is de app in eerste instantie alleen voor sporters ontwikkeld. Zo is de app eerst uitgebreid met advies voor amateurs, onder wie wielrenners, hardlopers en hockeyers. De voedingsadviesapp van Jumbo telt volgens de manager zo’n 50.000 downloads en tussen de 3000 en 5000 wekelijkse gebruikers.
Rabo: verband Picnic-omzet en ziekenhuisopnames
UTRECHT - Op basis van data uit de Picnic-app constateert de Rabobank een duidelijk verband tussen het aantal corona-ziekenhuisopnames en de lokale Picnic-omzet. Dat geldt ook voor het bedrag per bestelling. Als de crisis afvlakt, houdt Picnic de klanten niet allemaal vast. Iedere extra ziekenhuisopname lokaal betekent volgens de bank 116 extra bezoeken aan de Picnic-app. Ook stijgt de gemiddelde besteding met zo’n 20 procent.
Een tweede opvallende conclusie van de bank is dat de coronacrisis niet zorgt voor een bestendige online groei. De Rabobank: ‘Wat ook opvalt, is dat het aantal bezoekers na de eerste golf lijkt terug te keren naar het oude niveau. Net als het verloop van de pandemie, blijft ook dit consumentengedrag in reactie daarop moeilijk te voorspellen.’
Verder constateert de bank een verschil tussen de eerste en tweede lockdown: ‘Tijdens de tweede lockdown, die werd aangekondigd in week 42, stijgt het aantal bezoekers van de app minder sterk dan tijdens de eerste golf. Kennelijk zijn mensen in de tweede golf minder genegen om hun gedrag aan te passen, thuis te blijven en online hun boodschappen te doen. Waarschijnlijk was de gedragsreactie tijdens de eerste golf sterker door de onbekendheid van het virus.’
LeClerc scoort €4 miljard pick-upomzet
PARIJS - De Franse keten LeClerc haalt dit jaar €4 miljard omzet uit 'drive', zijn pick-uppoints. Dat is 4 jaar eerder dan de aanvankelijke doelstelling. De groeiversnelling komt volledig op het conto van de coronacrisis, aldus ceo Michel-Edouard LeClerc.
LeClerc noemt de enorme groei een opsteker in de concurrentiestrijd met Amazon. Auchan begon in 2000 met pick-uppoints in Frankrijk, maar LeClerc maakte het groot in het begin van de jaren 2010. In 2020 maken de pick-uppoint een omzetgroei van 40 procent. Het is slechts een deel van de online omzet van LeClerc. In de winkels constateert Michel-Edouard LeClerc daarentegen veel minder klanten, maar wel met vollere karren.
Nielsen becijfert het online marktaandeel in Frankrijk van levensmiddelen tijdens de laatste lockdown op 8,7 procent. Gemiddeld over 2020 ligt het percentage op 7,8 procent, 2 procentpunt meer dan het jaar daarvoor. Ieder jaar sprokkelen de pick-uppoints en thuisbelevering gemiddeld zo'n 0,4 procentpunt marktaandeel erbij volgens Nielsen.
Auchan zet leugendetector in tegen corruptie
PARIJS - De Franse keten Auchan zet in Rusland leugendetectors in tegen corruptie. Ieder jaar lekt in het land 2 tot 3 procent van de omzet weg door malafide werknemers. In de krant Sudouest noemt Auchan de inzet conform alle ethische regels.
'We zetten het terughoudend in, niet systematisch en onder strikte voorwaarden en alleen in het kader van interne verdenkingen van corruptie', zegt ceo Johannes Tholey van de Russische tak. Hoewel corruptie in Rusland overal voorkomt, noemt Tholey het bij Auchan buitensporig. De leugendetectors zouden met een 'indrukwekkende precisie' corrupte medewerkers identificeren.
Auchan heeft sinds het gebruik van de leugendetectors 60 medewerkers in het land ontslagen. Door corruptie zou er jaarlijks €80 tot €100 miljoen weglekken. Volgens de Franse krant Echos is Auchan Rusland door corruptie van locomotief voor de keten nu een sleepanker met 10 procent omzetdaling en €50 miljoen verlies. Auchan moet nu besluiten zich terug te trekken of te investeren.
Britse supers gaan agf invliegen
LONDEN - Britse supermarkten gaan volgende week verse groente en fruit invliegen uit vrees voor tekorten. Ze zijn er niet gerust op dat ondanks de opheffing van de Franse reisblokkade er genoeg van deze producten in de supermarkt zullen liggen na de kerstdagen. Dat meldt de Guardian. Er wordt gesproken van een 'ongekend luchttransport'. Supermarkten en hun leveranciers zitten met de handen in het haar en zijn druk doende met het vinden van alternatieven om de schappen vol te krijgen nu duizenden vrachtwagens bij Dover blijven steken.
Eén grote supermarkt die niet met naam in de krant wil, zegt dat hij al bezig is om producten uit Spanje en Noord-Afrika in te vliegen. Een andere supermarkt overweegt dit ook te gaan doen. Afgelopen woensdag landde er al een vliegtuig van de Duitse maatschappij Lufthansa met 80 ton fruit en groenten op Doncaster Airport. De vracht bestond uit sla, bloemkool, broccoli, aardbeien en citrusvruchten. Lufhansa gaf aan nog meer vluchten in te plannen om te kunnen voldoen aan de grote vraag.
Air Charter Services liet aan de Guardian weten, verzoeken te ontvangen voor 300 vluchten voor verse producten. Producten die de vrachtvluchtspecialist normaal niet zou vervoeren. Het bedrijf benadrukt dat geen van de ‘voedselvluchten’ al bevestigd zijn, maar geeft wel aan dat de omzet met 300 procent is gestegen vergeleken met vorig jaar. Dit komt omdat het bedrijf nu ook andere goederen als textiel, farmaceutische producten en auto-onderdelen transporteert. Omdat verse producten invliegen kostbaar is, kijken retailers ook naar andere opties zoals het vergroten van het aantal rechtstreekse zendingen vanuit Spanje en Nederland. Probleem daarbij is dat de capaciteit van de veerboten beperkt is.
Jumbo komt met premiummerk Fijnproevers
VEGHEL - Jumbo introduceert begin 2021 een nieuw eigen merk voor topversproducten onder de naam Fijnproevers. Fijnproevers was ooit de naam van het spaarprogramma van Emté. Jumbo spreekt over ‘culinair hoogstaande producten’ die onbewerkt zijn en vers: ‘…zoals een mooie bavette, een XL ribeye of een roodbaarsfilet'. De eerste producten van Jumbo Fijnproevers liggen in januari in de schappen bij alle Jumbo winkels.’
Olaf de Boer, directeur Commercie: ‘Jumbo bood voorheen diverse premiumproducten aan onder verschillende merken, zoals Chefs Tip, Meat Lovers en Fishes. We kiezen er nu bewust voor om deze samen te brengen onder één label. Dit maakt de herkenning onder klanten groter. Als het een Fijnproevers-product is, weten ze dat het gaat om hoogstaande, kwalitatieve en verse producten. We starten met vlees- en visproducten, maar sluiten niet uit dat we in een later stadium ook andere verscategorieën, zoals bijvoorbeeld agf, gaan introduceren binnen deze premiumlijn.’
De naam Fijnproevers komt uit de boedel van het overgenomen Emté. Binnen Emté was het een spaarprogramma dat in 2014 van start ging. Klanten van de supermarktketen konden via de klantenpas of mobiele app zogeheten Fijnproeverspunten sparen. De punten waren te gebruiken voor korting op de kassabon, konden worden verzilverd in de zogenoemde FijnproeversShop of worden ingewisseld voor korting bij diverse horeca-, recreatie- of wellnesspartners.
|
|
De Europese aandelenbeurzen gingen donderdag verder vooruit. Beleggers wachten nog altijd op een akkoord over het handelsverdrag tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk voor na het vertrek van de Britten op 1 januari. De handel verliep verder relatief rustig. Vanwege kerstavond zijn de financiële markten in Amsterdam, Brussel, Parijs, Londen en Madrid slechts een halve dag open. De AEX-index op Beursplein 5 noteerde rond het middaguur 0,6 procent hoger op 626,09 punten. Het Damrak sluit om 14.00 uur de deuren. De MidKap won 0,2 procent tot 933,44 punten. De hoofdindex in Parijs klom 0,1 procent. In Frankfurt, Milaan en Zürich zijn de beurzen dicht. Vrijdag zijn alle Europese markten gesloten vanwege Kerstmis.
|
|
De ‘Boodschappen voor jou, boodschappen voor hen’-actie die Nestlé en het Rode Kruis bij Albert Heijn hebben georganiseerd, heeft €113.740 opgeleverd. Het bedrag wordt ingezet om kwetsbare mensen te helpen die geen toegang hebben tot steunmaatregelen. De actie liep tussen 30 november en 6 december. Voor elke twee verkochte deelnemende promotieproducten bij AH doneerde Nestlé €0,30 aan het Rode Kruis. Op basis van het totaalbedrag deelt het Rode Kruis boodschappenkaarten uit ter waarde van €15 aan de hard getroffen huishoudens. Marjolijn Niggebrugge, commercieel directeur Nestlé, zegt dat hiermee meer dan 7500 huishoudens boodschappen kunnen doen.
|
|
De Vegetarische Slager, onderdeel van Unilever, breidt zijn samenwerking met Burger King uit naar Latijns-Amerika, de Caraïben en naar China. Zo is de vegetarische Whopper vanaf deze week verkrijgbaar bij 325 Burger Kings in China. Vanaf het tweede kwartaal van volgend jaar kunnen Chinezen in het hele land zo'n plantaardige burger bestellen.
|
|
Volgens de tweede berekening van het CBS is het bruto binnenlands product (bbp) in het derde kwartaal van 2020 met 7,8 procent gegroeid ten opzichte van het tweede kwartaal van 2020. De groei, de grootste ooit, is voor meer dan de helft toe te schrijven aan de sterk gestegen consumptie door huishoudens. Het groeicijfer is opwaarts bijgesteld ten opzichte van de eerste berekening van 13 november. Toen kwam de groei uit op 7,7 procent. Ten opzichte van de eerste berekening is de consumptie huishoudens naar beneden bijgesteld, maar de overheidsconsumptie naar boven. De groei in het derde kwartaal weegt overigens niet op tegen de daling in de eerste twee kwartalen. Ten opzichte van het vierde kwartaal van 2019 is de Nederlandse economie in de eerste drie kwartalen van 2020 per saldo met 2,9 procent gekrompen.
|
|
De Chinese mededingingsautoriteit start een onderzoek naar Alibaba. Er wordt gekeken of het platform misbruik maakt van zijn sterke machtspositie. Ook betaalbedrijf Ant Group zou in het onderzoek worden meegenomen. De autoriteit wil de vermeende handelswijze van Alibaba onderzoeken waarbij het partners zou verbieden om zaken te doen met diens concurrenten en alleen exclusieve contracten met Alibaba af te sluiten. Het is niet bekend hoelang het onderzoek in beslag neemt, en ook niet wanneer deze wordt gestart. Alibaba heeft in ieder geval al laten weten volledig mee te werken aan het onderzoek. Na de bekendmaking van het nieuws schoot het koersaandeel van Alibaba op de beurs van Hongkong meteen met 9 procentpunt naar beneden.
|
|
De komende 5 tot 10 jaar stimuleert Nederland de teelt van eiwitrijke gewassen. Ook investeert het Rijk in onderzoek naar innovatieve eiwitrijke bronnen voor mens en dier. Daarnaast wil het kabinet verder experimenteren met het gebruiken van eiwitten uit reststromen, zoals keukenafval. Dit staat in de Nationale Eiwitstrategie (NES) die minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Door de teelt van eiwitrijke gewassen zoals veldbonen en aardappelen te stimuleren, wil Nederland minder afhankelijk worden van de import van eiwitrijke grondstoffen buiten de Europese Unie (EU).
|
|
16 Brabantse Jumbo's leggen chips van het nieuwe merk Snecco in de schappen. Met name de verpakking is vernieuwend: Snecco zit in volledig recyclebare verpakking, gemaakt van polypropyleen en kan daarom in het geheel bij het plastic afval. De chipsbak is af te sluiten met een deksel. De chips en de verpakking zijn ontwikkeld door drie studenten aan de Avans Hogeschool in Breda. Inmiddels is Snecco al verkrijgbaar bij ruim tien Jumbo-winkels. Vanaf 5 januari ligt het volgens de studenten bovendien bij Jumbo Stephan de Groot (Bergeijk), Jumbo van Bergen (‘s-Hertogenbosch - Helfheuvelpassage) en Jumbo Denissen (Moergestel).
|
|
Aldi-dochter Trader Joe’s laat de huizenprijzen in de directe omgeving sterker stijgen dan Whole Foods, blijkt uit onderzoek in de VS van vastgoeddataspecialist Attom. Beide ketens overigens hebben dubbel zoveel impact als Aldi zelf. De gemiddelde huizenprijs naast een Trader Joe’s filiaal is $644,558, vergeleken met $532,224 voor Whole Foods en $250,850 voor Aldi. De huizenprijzen in de buurt van een Aldi daarentegen stijgen wel sneller: 41 procent in 5 jaar. Trader Joe's tekent voor 35 procent en Whole Foods voor 33 procent.
|
|
Het beschikbaar inkomen van huishoudens lag in het derde kwartaal €5,4 miljard hoger dan een jaar eerder. De inkomsten uit sociale uitkeringen waren €3,1 miljard hoger. Er werden zowel meer pensioen- als ziekte- en werkloosheidsuitkeringen uitgekeerd. De beloning van werknemers steeg met €2,8 miljard ten opzichte van het derde kwartaal van 2019 door al eerder afgesproken loonsverhogingen. De cao-loonstijging inclusief bijzondere beloningen bedroeg 3,0 procent. Dit is de grootste stijging in ruim 10 jaar tijd. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.
|
|
Vanwege de kerstperiode verschijnt op 25 december geen Distrifood Daily. De eerstvolgende editie kunt u maandag 28 december in uw mailbox verwachten.
|
|
Index |
Slotkoers |
Actuele koers |
Hoogste 12 mnd |
Laag 12mnd |
AEX | 623,92 | 626,37 | N/A | N/A |
Midkap | 932,46 | 934,44 | N/A | N/A |
DAX | 13.456,63 | 13.587,23 | N/A | N/A |
Dow Jones | 30.046,73 | 30.129,83 | N/A | N/A |
FTSE 100 | 6.495,75 | 6.502,11 | N/A | N/A |
Nederland |
Slotkoers |
Actuele koers |
Hoogste 12 mnd |
Laag 12mnd |
Ahold Delhaize | 23,16 | 23,37 | 26,86 | 18,04 |
Corbion | 45,85 | 46,05 | 46,30 | 21,78 |
Heineken | 88,68 | 89,44 | 105,00 | 68,82 |
Sligro | 17,16 | 17,10 | 26,35 | 11,62 |
Unilever | 47,72 | 48,09 | 51,89 | 46,68 |
Foodretail internationaal |
Slotkoers |
Actuele koers |
Hoogste 12 mnd |
Laag 12mnd |
Carrefour (Parijs) | 13,65 | 13,70 | 16,92 | 12,10 |
Casino (Parijs) | 24,21 | 24,22 | 43,73 | 19,23 |
Colruyt (Brussel) | 48,62 | 48,83 | 60,96 | 40,79 |
Costco (New York) | 129,90 | 127,95 | 139,50 | 71,66 |
Kroger (New York) | 31,39 | 31,39 | 37,22 | 26,72 |
Metro (Frankfurt) | 8,77 | 8,88 | 14,68 | 6,10 |
Sainsbury's (London) | 224,00 | 226,70 | 236,70 | 171,19 |
Tesco (Londen) | 226,20 | 232,90 | 260,00 | 202,00 |
Wal-Mart (New York) | 143,22 | 143,22 | 153,66 | 102,00 |
Foodfabrikanten internationaal |
Slotkoers |
Actuele koers |
Hoogste 12 mnd |
Laag 12mnd |
Altria (New York) | 42,01 | 42,87 | 51,78 | 30,95 |
Anheuser-Busch Inbev (Brussel) | 57,34 | 58,45 | 75,12 | 29,06 |
Beiersdorf (Frankfurt) | 93,24 | 93,14 | 108,00 | 78,52 |
Coca-Cola (New York) | 53,08 | 53,08 | 60,13 | 36,27 |
Diageo (New York) | 158,66 | 158,66 | 171,29 | 100,52 |
Kimberly Clark Corp (New York) | 133,50 | 133,50 | 160,16 | 110,66 |
Mondelez International (New York) | 57,16 | 57,35 | 59,96 | 41,19 |
Nestlé (Frankfurt) | 101,82 | 101,24 | 112,62 | 83,37 |
PepsiCo (New York) | 144,02 | 144,41 | 147,20 | 101,42 |
Procter & Gamble (New York) | 136,34 | 136,34 | 146,92 | 94,34 |
Reckitt Benckiser (Londen) | 6.452,00 | 6.494,00 | 8.020,00 | 5.130,00 |
Bron: Google Finance: gegenereerd op 24-12-2020 13:45:46, Informatie wordt verstrekt zoals weergegeven op Google Finance en is uitsluitend voor informatieve doeleinden, niet voor handelsdoeleinden of advies. De koersinformatie kan zijn vertraagd, bovenstaande getallen zijn in lokale valuta.
|
Redactie: |
Diane Essenburg, Peter Garstenveld, Karin Geesink-Stegeman, Ron Jansen, Maurice de Jong, Joep Meijsen, Herman te Pas |
Eindredactie: |
Tiny Tati, Marian van Hoof |
Coördinator: |
Joep Meijsen |
Uitgeefdirecteur: |
Erik Hoekstra |
Copyright Vakmedianet B2B
Redactie: |
(088) 584 06 68 |
Abonnementen: |
(088) 584 08 88 / klantenservice@vakmedianet.nl |
Abonnementsprijs: |
e-mail en
onlinetoegang €750 (www.distrifooddaily.nl/abonneren)
Neem over bedrijfslicenties contact op met de afdeling marketing, tel. (088) 584 07 44. |
|
|
Afmelden |
Wanneer u een abonnement heeft op Distrifood Daily, ontvangt u deze exclusieve nieuwsbrief. Door u hier af te melden voor deze nieuwsbrief, beëindigt u daarmee niet uw abonnement op Distrifood Daily. Daarvoor neemt u contact op met onze klantenservice. Ook als u wel een abonnement wilt en daarmee deze nieuwsbrief wenst te ontvangen. |
|
|
|